Basisinformatie verkiezingen

Op zondag 13 oktober worden er lokale en provinciale verkiezingen gehouden. Je kunt die dag voor de allereerste keer je stem uitbrengen voor de gemeenteraad van de fusiegemeente Merelbeke-Melle. Ook ben je voor het eerst niet langer verplicht om te gaan stemmen. Hoe dat in zijn werk gaat? Wij geven het antwoord op de meest gestelde vragen.

Procedure

Je moet stemmen in de gemeente waar je bent gedomicilieerd ten laatste op de datum van het vastleggen van de kiezerslijsten. Die gemeente moet jouw oproepingsbrief versturen ten laatste 15 dagen voor de verkiezingen. Als je bent verhuisd na het vastleggen van de kiezerslijsten, dan wordt de oproepingsbrief verzonden naar jouw vorig adres.

Wanneer ontvang je je uitnodigingsbrief?

Ten laatste op zaterdag 28 september sturen we je uitnodigingsbrief uit. Het kan gebeuren dat je gezinsleden en jijzelf die niet op dezelfde dag ontvangen. De uitnodigingsbrieven worden ook digitaal verzonden via je eBox. Toon je digitale uitnodiging desgewenst op het scherm van je smartphone aan het stembureau. Let op: om een volmacht uit te oefenen moet je hoe dan ook de papieren versie voorleggen.

Alle info over het activeren van je eBox lees je hier.

Hoe stem je geldig? 

Als Belgische kiezer ontvang je twee stembiljetten: één voor de lokale en één voor de provinciale verkiezing. Een niet-Belgische (vooraf geregistreerde) kiezer kan enkel stemmen voor de lokale verkiezing.

In de gemeenten Melle en Merelbeke wordt met potlood en papier gestemd.

Je kunt je stem uitbrengen:

  • bovenaan een lijst (lijststem)
  • naast de naam van één of meerdere kandidaat-titularissen en/of één of meerdere kandidaat-opvolgers binnen dezelfde lijst (naamstem)
  • bovenaan een lijst en naast de naam van één of meerdere naamstemmen binnen dezelfde lijst; let op: alleen de naamstemmen tellen mee (lijst- en naamstem)

Meer info over hoe je kan stemmen, kan je bekijken in onderstaande video.

Wanneer en waar moet je stemmen? 

Het adres van je stembureau staat vermeld op je uitnodigingsbrief. Er is meer informatie beschikbaar over de toegankelijkheid van de stembureaus. Je kunt je stem uitbrengen van 8 tot 13 uur. De openingsuren staan op je uitnodigingsbrief. 

Wat heb je nodig?

  • uitnodigingsbrief
  • identiteitskaart

Je hebt jouw uitnodigingsbrief niet ontvangen?

Kom langs bij de dienst burgerzaken om een kopie af te halen in het gemeentehuis. Je hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Ook op de dag van de verkiezingen kan je er nog zonder afspraak terecht van 8 tot 12 uur voor een duplicaat van je uitnodigingsbrief.

Je hebt geen uitnodigingsbrief en geen duplicaat?

Het kiesbureau mag een kiezer, die op de kiezerslijst is ingeschreven, tot de stemming toelaten zelfs als hij zijn oproepingsbrief niet bij heeft, maar dit kan enkel op vertoon van zijn identiteitskaart. Contacteer je gemeente voor meer informatie.

Je bent op de dag van de verkiezingen jouw identiteitskaart verloren?

Bij diefstal of verlies van jouw identiteitskaart moet je onmiddellijk DOCSTOP bellen. Vervolgens moet je onmiddellijk aangifte doen bij de politie (diefstal) of bij het gemeentehuis (verlies). Gaat het om een verblijfstitel, dan moet je aangifte doen bij de politie (zowel diefstal als verlies).

De politie of het gemeentehuis geeft jou een voorlopig bewijs van identiteit. Dat document volstaat om te kunnen stemmen.

Uitzonderingen

Als je je, om uiteenlopende redenen, op de dag van de verkiezingen niet naar het stembureau kan begeven, kan je toch jouw stem uitbrengen door een volmacht te geven aan een andere kiezer. De stemplicht (of opkomstplicht) is afgeschaft voor de lokale en provinciale verkiezingen. Je bent dus niet langer verplicht om te gaan stemmen. Indien je niet gaat stemmen hoef je dus geen attesten of bewijsstukken in te dienen. Een volmacht geven kan, maar is niet verplicht. 

Meer info

Bekendmakingen