Wanneer bomen dicht bij elkaar staan, groeien ze bovendien naar buiten, naar het licht toe. Dan hellen ze over en dreigen op termijn op de weg te vallen. Ook zware takken kunnen afbreken en op de weg terechtkomen. Om dat veiligheidsrisico te beperken, doet het Agentschap Wegen en Verkeer aan hakhoutbeheer.
Natuur maximaal kansen geven
Hakhoutbeheer is een eeuwenoude en alternatieve vorm van het beheren van bomen en struiken. Bomen worden tien tot twintig centimeter boven de grond afgezaagd. In de volgende seizoenen schieten ze opnieuw uit. Voor de langere segmenten voert het Agentschap Wegen
en Verkeer de werken uit in zones. Zo schieten de bomen van een bepaalde zone al uit voor het volgende stuk (enkele jaren later) aan bod komt. Door de combinatie van jongere en oudere begroeiing vinden meer planten en dieren een geschikt plekje en ontstaat er meer variatie.
Tijdelijke impact op uitzicht, geen impact op geluid
Door het inkorten van de beplanting zijn de weg en het verkeer beter zichtbaar. De ingreep heeft echter geen invloed op het geluidsniveau van een nabijgelegen weg. Het effect van beplanting als geluidsdemping is beperkt. Enkel zeer dichte beplanting van enkele tientallen meters breed en gesloten van bodem tot kruin houdt geluid tegen.
Hinder tijdens de werken
Het werken met gemotoriseerde voertuigen en machines kan eventuele geluidshinder veroorzaken. Het gaat om een mobiele werf met beperkte hinder voor het verkeer. Voor de aanvang van de werken krijgen de buurtbewoners per locatie een brief van het Agentschap Wegen en Verkeer.