Van 1 september tot 31 december stellen we de onderstaande proefopstelling op. Deze werd uitgewerkt op basis van onderzoek van Veneco en na consultatie van afgevaardigden uit de buurt.
Kloosterstraat als fietsstraat
De Kloosterstraat zal in dit scenario een fietsstraat worden. Dat betekent dat autos achter fietsers moeten blijven en de snelheidslimiet tot 30 km/u beperkt wordt.
Er zal in de Kloosterstraat extra parkeerruimte gecreëerd worden tussen de Brugstraat en de Pontstraat. Daarnaast zullen de huidige bestaande dwarsparkeerplaatsen er omgevormd worden tot parkeerplaatsen die parallel liggen met de Kloosterstraat.
Dorpsplein
Wie van Mellebrug/Heusden komt zal vanaf 1 september niet meer rechtdoor mogen om vervolgens in te slaan in de Wezenstraat richting Brusselsesteenweg. De gemotoriseerde weggebruiker zal verplicht via de Kloosterstraat moeten rijden.
Plaatselijk verkeer tot aan de parking en Spar blijft wel nog mogelijk. Wie op parking Dorpsplein wil parkeren zal vanaf het Dorsplein via twee toegangen kunnen inrijden en vanaf de Kloosterstraat zal er ook een toegang opengesteld worden.
Tweede proefopstelling: Wezenstraat
Van 1 januari tot 30 april 2023 zal de proefopstelling wijzigen en zal verkeer vanaf Mellebrug opnieuw via de Wezenstraat kunnen rijden. Hierover wordt nog gecommuniceerd.
Beide proefopstellingen zullen grondig geëvalueerd worden.